Callcenter kan ikke tiltrække nok arbejdskraft

Callcenter-bureauet TM Partner i Aarhus kan ikke finde tilstrækkeligt med arbejdskraft, og det i en tid, hvor 150.000 danske unge er uden beskæftigelse. En lav løn uden overenskomst kan være en af grundene.

Tekst: Karoline Kaspersen

Callcenter-bureauet TM Partner i Aarhus mangler ung arbejdskraft, selvom vi er midt i en tid, hvor 150.000 unge danskere hverken er i gang med en uddannelse eller har et job. HR-konsulent hos TM Partner, Betina Kristensen, synes, det er svært at svare på spørgsmålet om, hvorfor de ikke kan tiltrække flere unge ansatte.

”Jobbet som telefonsælger har en negativ klang. Det har det dårlige ry, at sælgerne er ubehøvlede overfor kunderne, så det er ikke det job, der ligger først på listen.”

TM Partner kan tilbyde deres ansatte en grundløn på mellem 95 og 130 kroner i timen, afhængigt af eventuel tidligere erfaring. Derudover kommer der en provisionsløn oveni, men mange afskrækkes af den lave løn og presset om at skulle sælge så mange produkter som muligt.

Ingen overenskomst

Gennemsnitslønnen i TM Partner ligger på 120 kroner i timen, men ifølge HK Privat er gennemsnitslønnen i branchen cirka 160 kroner i timen.

”Vi har sælgere, der tjener 200 kroner i timen, men det er kun de dygtigste,” siger Betina Kristensen.

TM Partner er ikke med i en overenskomst, der kan sikre de ansatte en højere løn. Og virksomheden kan ikke give deres ansatte en højere løn, fordi deres kunder på grund af konkurrence på markedet ikke er villige til at betale mere for den service, som virksomheden yder. Det kan være en af grundene til, at virksomheden har svært ved at rekruttere de telefonsælgere, de skal bruge, mener direktør i TM Partner, Anders Houlind Ulsøe.

Svært at skabe interesse

Betina Kristensen fortæller, at jobbet som telefonsælger er et spændende og udfordrende job i forhold til at styrke ens kommunikationsevner. Man skal være udadvendt og turde tage styringen i en samtale, og det er ikke alle, der kan håndtere et job som telefonsælger.

TM Partner har prøvet at gøre jobbet som telefonsælger mere attraktivt ved at blive mere synlig, både på nettet og ude i byen, men det er en stor udfordring for firmaet at skabe interesse for jobbet. Til Kapsejlads i Aarhus Universitetspark i torsdags delte de ansatte flyers ud, men de mødte mange skeptiske blikke, fortæller telefonsælgeren Sofie Møller, 20, som mener, hun har naturtalent som sælger.

”Det bedste er at få et salg igennem, så får man lyst til at sælge mere.”

"Det er et godt job at have ved siden af studiet,” siger Sofie Møller, der har arbejdet som telefonsælger i to og et halvt år. Foto: Cæciliie Philipa Vibe Pedersen

Ud af de 160 ansatte på stedet er cirka de 80 af dem unge og studerende. TM Partner er på udkig efter 65 unge, der har talent for salg.

 

Læs mere om jobbet her. 

Ungdomsarbejdsløshed i Danmark

2 thoughts on “Callcenter kan ikke tiltrække nok arbejdskraft”

  1. Jeg hedder Klara Qvist Hjørnholm, og jeg er 17 år gammel. Jeg er født d. 07/10/98, og går i 1.g på HHX i Viby. Jeg er meget udadvendt, frisk og altid i godt humør. Jeg har også en god tålmodighed.
    I min fritid går jeg i fitness og er sammen med vennerne, så der er ikke noget jeg skal på et fast tidspunkt.
    Jeg bor på St. Blichers vej 79, 8210 Aarhus V, sammen med min mor, far og lillesøster.
    Før i tiden har jeg arbejdet som indsamler i en sommerferie, og i netto i lidt over et halvt år.
    Jeg stoppede i netto, da den skulle lukke. Jeg valgte ikke at arbejde i en ny netto, da et job i et supermarked ikke lige var mig.
    Derefter tænkte jeg på at arbejde som telemarketing sælger, da det lyder som noget for mig. Eftersom jeg går på HHX, interesserer salg mig meget, og det ville lige være et job for mig. Jeg elsker også at snakke med nye mennesker. Når jeg får en opgave, går jeg også altid ind i den 100%, jeg kan ikke gå fra en opgave uden at fuldføre den.
    I kan kontakte mig på:
    50469322

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *